Lej en programmør

Vi hjælper vores kunder til succes...

NTO YouTube-kanal

Se videoer af vores projekter på vores YouTube kanal......

Check på bagagenbll2

Billund Lufthavn først i verden med hjemmeprintede baggagemærker

 

Udfordring: Forældet IT-system med mangelfuld dokumentation
Resultat: Fremtidssikret, stabilt, overskueligt og veldokumenteret bagagehåndteringsanlæg
Gevinst: Up-to-date anlæg med udvidelsesmuligheder

Hent case’n som PDF her: Billund Lufthavn case (1MB)

Implementeringen af de nye muligheder for passagerne i Billund Lufthavn bygger i vid udstrækning på NTO’s analyse af det eksisterende bagagehåndteringssystem, der gør det muligt at printe boardingkort og bagagemærker hjemmefra. På baggrund af analysen har NTO gennem to år samarbejdet tæt med lufthavnens egne teknikere, og nu er den forældede franske software erstattet af en ny, åben og overskuelig løsning, der i modsætning til det tidligere system er dokumenteret ned i mindste detalje.

– Vores værste mareridt var, at systemet ville bryde helt ned. For så havde vi simpelthen ikke tilstrækkelig dokumentation til at bygge det op igen. Samtidig oplevede vi, at det blev sværere og sværere at skaffe de rette komponenter, når der var behov for udskiftning eller ændring, fortæller luftfartstekniker Henrik K. Jensen, der har ansvaret for den daglige drift af anlægget og derfor har været en meget central person i projektet.

– Derfor så vi os om efter et konsulentfirma til at udarbejde et forslag til overordnet løsning på det problem, og her fik vi gennem en hardwareleverandør kontakt til NTO, som vi straks var på bølgelængde med, supplerer IT-chef i Billund Lufthavn Henning Larsen: – Vi indså, at opgaven var for stor og kompliceret til at klare internt, og omvendt ville et helt nyt system både være meget kostbart og give os nogle helt uoverstigelige udfordringer, fordi det ville kræve, at lufthavnens bagagehåndtering måtte lukke ned nogle dage. Billund Lufthavn er Danmarks andenstørste, og alene sidste år passerede godt 2,7 mio. passagerer gennem lufthavnen.

Selve bagagehåndteringsanlægget blev bygget i 2000, og IT-delen baserede sig på en fransk software, der fungerede glimrende i starten, men snart viste sig at have mangler i dokumentationen og supporten, samtidig med at en del af komponenterne blev svære at skaffe, efterhånden som anden software overtog markedet. Til sidst stod teknikerne og IT-folkene i Billund næsten alene med ansvaret for et system, de savnede overblikket over.

NTO’s analyse påviste, at det var nødvendigt at implementere ny software i hele systemet. Det ville så til gengæld ikke kun give sikkerheden og overblikket tilbage, men også byde på en række væsentlige forbedringer, som kunne understøtte Billund Lufthavns arbejde med som den første lufthavn i verden at tilbyde passagererne fuldt web-checkin – også af bagagen. Samtidig gav det anledning til at lave en del praktiske forbedringer, f.eks. bedre fejlsøgning og lavere energiforbrug… ja, i det hele taget nemmere arbejdsprocesser og mere praktisk indretning af arbejdspladsen for de ansatte i lufthavnens bagagehåndtering.

– Det viste sig at være en kæmpeopgave at få ”ryddet ud” i systemet, hvor der ind i mellem poppede franske Windows-bokse op, når vi gik i gang med analysen og programmeringerne, fortæller teknisk chef i NTO, Kurt Nordholt.

Hen ad vejen dukkede der nye udfordringer op, som så krævede, at NTO sammen med folkene i Billund Lufthavn måtte finde på nye løsninger, og det er ikke mindst dette gode samarbejde, Kurt Nordholt fremhæver som årsagen til, at man nu er kommet godt i havn med projektet, der ikke kun har forlænget levetiden på bagagehåndteringssystemet. Det er nu fuldt udviklet og dimensioneret til fremtidens udfordringer, og det har gjort det muligt for Billund Lufthavn at være først i verden med webcheckin af bagage. Alt sammen grundigt dokumenteret – på dansk i øvrigt, så det er anvendeligt for dem, der arbejder med det til daglig.

Arbejdet med opdateringen har stået på i to år, og det har været en forudsætning, at anlægget ikke må stå stille. Hver eneste time, døgnet rundt, året rundt er der bagage, der skal håndteres, og der er mange krav – praktiske, logistiske og sikkerhedsmæssige – som gør, at al bagage skal igennem anlægget, inden det kan komme videre med fly ud i verden. Derfor er en stor del af projektarbejdet udført i nattetimerne, hvor man har kunnet køre med nedsat kapacitet, og det har sat projektets resultat i et særligt perspektiv, fordi det har minimeret den ”nede-tid”, som alle i lufthavnsbranchen frygter, da den øger risikoen for, at flypassagererne ikke når frem til deres destinationer til tiden.

Om IT- løsningen for Billund Lufthavns bagagehåndtering
Anlægget sorterer bagagen i 27 forskellige chutes. Redundant datalagring sikrer mod IT-nedbrud. De 10 PLC’ere styres nu fra centrale servere via OPC, så der er fuldt overblik og samlet adgang til vedligeholdelse af dokumentationen.

Om Billund Lufthavn
Billund Lufthavn åbnede i 1964 i en gammel hangar med et enkelt kontroltårn og en 1.660 meter lang start- og landingsbane med asfalt. Passagerterminalen er i dag på 40.000 m² og er designet til at ekspedere 3,5 millioner passagerer om året. Billund Lufthavn har et samlet antal af beskæftigede på omkring 1.600-1.700, hvoraf de ca. 800 er lufthavnens egne medarbejdere, mens 800-900 er ansat i de øvrige firmaer i lufthavnen.

hla

IT-chef Henning Larsen, Billund Lufthavn: Opgaven var for stor og kompliceret til at klare internt, og omvendt ville et helt nyt system være meget kostbart.

knoTeknisk chef Kurt Nordholt, NTO: Det er ikke mindst på grund af det gode samarbejde med Billund Lufthavn, at vi er kommet godt i havn med projektet.

 

Checkin1Rejsende fra Billund kan selv checke ind via lufthavnens hjemmeside og udskrive både boardingkort og bagagemærker fra self-service automaterne i afgangshallen.

Checkin2Når bagagemærket er scannet ind, tager lufthavnens bagagehåndteringssystem over.

Checkin3Informationerne på bagagemærket afgør til hvilken destination, de indskrevne kufferter og rejsetasker skal sendes. Fra transportbåndet fordeles kufferter og rejsetasker i chutes (slisker) til de forskellige flyafgange.

Checkin4 Hele forløbet skærmovervåges.

Checkin5Bagagen til den enkelte destination køres til den ventende rutemaskine…

Checkin6… og kufferten er på vej ud i verden om bord på samme fly som ejermanden.

kno-hkjTeknisk chef Kurt Nordholt, NTO, og luftfartstekniker Henrik K. Jensen, Billund Lufthavn, har samarbejdet tæt om implementeringen, og de har nu trygheden ved at vide, at dokumentationen for systemet holder rede på, at alt i tavleskabene er forbundet korrekt.

 

lobby
Billund Lufthavn er designet til at ekspedere 3,5 millioner passagerer om året.