På baggrund af analysen har NTO gennem to år samarbejdet tæt med lufthavnens egne teknikere, og nu er den forældede franske software erstattet af en ny, åben og overskuelig løsning, der i modsætning til det tidligere system er dokumenteret ned i mindste detalje.
– Vores værste mareridt var, at systemet ville bryde helt ned. For så havde vi simpelthen ikke tilstrækkelig dokumentation til at bygge det op igen. Samtidig oplevede vi, at det blev sværere og sværere at skaffe de rette komponenter, når der var behov for udskiftning eller ændring, fortæller luftfartstekniker Henrik K. Jensen, der har ansvaret for den daglige drift af anlægget og derfor har været en meget central person i projektet.
– Derfor så vi os om efter et konsulentfirma til at udarbejde et forslag til overordnet løsning på det problem, og her fik vi gennem en hardwareleverandør kontakt til NTO, som vi straks var på bølgelængde med, supplerer IT-chef i Billund Lufthavn Henning Larsen: – Vi indså, at opgaven var for stor og kompliceret til at klare internt, og omvendt ville et helt nyt system både være meget kostbart og give os nogle helt uoverstigelige udfordringer, fordi det ville kræve, at lufthavnens bagagehåndtering måtte lukke ned nogle dage. Billund Lufthavn er Danmarks andenstørste, og alene sidste år passerede godt 2,7 mio. passagerer gennem lufthavnen.
NTO A/S · Industrivej 8 · DK-7430 Ikast · Tlf.: +45 9715 3344 · nto@nto.dk